Tuesday 15 March 2011

Sajak 'Sengal"

Hehehe lain macam jer bunyinya. Adatlah manusia adakala jiwa dan perasaannya OK kadang KO...tu yg jadi sengal semacam. Dalan keadaan jiwa kacau dan meracau tu, macam2 idea merepek datang n melintas di fikiran. Tambah pulak bila ada kawan yang tukang melayan maka menjadi-jadilah hehehehe. Satu malam tu kerja aku dengan dia berbalas2 sms sehingga terhasillah sajak sengal ni hehehehe


Hari (i)
Rindu menggamit resah
Kenangan menggamit rasa
Kunanti kudamba tibanya tudungku
Kugapai tudung pink2 greyku 
buat membalut lukaku
(Cmana tudung bleh interprame)
kan kutitipkan plaster wat silemau
tuk membalut kemerengan kepala dan kesasauan jiwa
kankutitip sekali bil utk silemau bayar bil plaster
Andai dapat kutampal lukaku
kan kupatri tersimpul mati
Andai dapat kuplaster kan kubalut dengan plaster of paris
agar rindu ini terkubur kaku
membujur lalu melintang patah
akan ku hanyutkan kayu
yang membujur dilaluanku
dan kan kubuang si kayu patah
ku ganti dengan besi belati (tahan lama sikit)
kurela hanyut bersama-sama kayu
yang menghalang laluan hidupku
daripada tenggelam bersama besi belati yang bisa
menguburkan aku di dasar laut tak bertepi
Kupulangkan besi padamu buat menambah
karat di jiwamu
Besi yang kukirim tu stainless steel
tak mudah dimamah si anai2 (konpius tang sini)
teguh merawat lara
daripada kayu hanyut yang ntah ke mana 
membawa lara
Biar kuhanyut daripada terdampar di pantai
umpama dugung tak bertuan
Hanya mampu mmenjadi tatapan mata
namun kesedihan dugung tiada dimengertikan
Ketika ko hanyut bak dugung paneh
kuhanyut memadam cahaya
Kalau bisa...
ingin kuhembus, kutiup, kurubber
biar terpadam daripada ingatan
tapi ntah kenapa
Bukan saja hatiku tak bisa dipadam..
mata ni malam ni tak mau padam plak (haru betul!)


Hari (ii)
Keresahan menjentik rasa
kerinduan mengigit jiwa
Mengapakah aku tak berdaya
melenyapkan  ingatan aku padanya
Pergilah...
jangan kau datang lagi...
katakanlah kau ingin pergi
kerana aku tak mahu lagi menanti


(tak dapat diteruskan sebab kawan aku ni
keluar dari tema..so kena reject hehehe)

















Inilah kawan yang rajin melayan aku di kala aku merapu hehehe.
Namun dialah sahabat yang aku sayang..dulu kini selamanya.

1 comment:

  1. hwa hwa hwa..mana ada sajak aku lari dr tema...nama pun sajak sengal...belasah jer ler...haha.... eh lupa bg salam....salam cikgu meen..hehe

    ReplyDelete