Thursday 24 March 2011

Kasih Ibu



Pemergian ibunda salah seorang kawan rapatku baru-baru ini telah membuat jiwa dan perasaanku turut tersentuh. Aku benar-benar terkejut, baru aku mendengar bondanya dimasukkan ke hospital tak lama lepas tu aku menerima berita 'pemergiannya'. Hati anak mana yang tidak terasa apabila kehilangan orang yang paling dekat dalam hidup kita. Kesedihan yg turut kurasai, membuatkan aku  teringatkan emak aku. Apalah khabarnya di sana (masa ni kat kampung)...sedey plak aku sbb mak dah tua n uzur pula. Kesihatannya pun kejap ok kejap tidak
Inilah bonda ku...cute kan tp kadang2 garang.
Perasaan bersalah aku sure ada sebab tak dapat menjaga mak dengan baik. Namun kasih sayang mak pada anak2nya yang lapan orang ni tak berbelah bagi. Emak aku ni ke mana pun, dia sentiasa akan sebut2 n cite2kan pasal anak2nya.  Memang aku terasa juga sbb dalam usia begini mak sekejap ke sana sekejap ke sini menjejak rumah anak2...tak tahulah nak kata macamana sebab orang tua kan tentu tidak betah tinggal lama2 walaupun di rumah anak2 sendiri. Yang diingatnya nak balik rumah kenangannya bersama suami dan anak2nya. Tapi nk wat cmana, mana bule mak tinggal di sana lagi apatah lagi seorang diri...siapalah yg nak menjaganya nanti. Aku hanya dapat ambil emak ke sini bila waktu cuti sekolah sebab tu je masa yg dapat aku jaga mak. hehehe dh macam cikgu sekolah plak mak ni...cuti sekolah baru mai. Bukan apa waktu sekolah, aku balik  tidak menentu...sekarang ni pun asyik balik lambat je (bushan btoi). Cmana makan minumnya.  Lagipun selalu sangat tinggalkan dia sorang2 kang..dh tentu hati tuanya akan terasa n kecik hati.

merenung sebuah kehidupan yang dilalui
emak bersama adam suatu hari di hari raya :)
Tengok senyum abang aku sama dengan senyum mak kan? hehehe
Bersama abang n bonda tersayang
hah..mau lari mana tu!

mak kat HUKM masa raya aidiladha
(tang ni sapa jaga sapa t tu yg tak tahulah hehehe)



Emak..kasihmu tiada duanya.


No comments:

Post a Comment