Sunday 2 June 2013

Ondeh_ondehku PINK

Sorry aaaa...ni cite dh lepas tapi nak jugak jadikan entry blog aku sbb ini je masa yg sempatpun. Rentetan  bershopping barang dapur kat TESCO hari tu, aku pun sibuklah mencari barang2 yg aku plan nak buat masa cuti. Senarai bahan dah dibuat tapi sebab dah kalut langsung tertinggal, maka belilah apa yang tinggal dalam kepala aku saja plus dengan lemau..memang banyak yang tak ingat hehehe. Tengah terbuntang2 mata mengingat, Cik abe pun suruh aku beli gula kabung. Balik rumah dia minta aku buatkan kuih Melaka tapi tepung pulut tak ada n kelapa parut pun tak ada. So esoknya sebelum en somi balik dari kerja aku sms bahan2 yang perlu dibeli. Malam tu jugak aku buatkan kuih Melaka. Kuih ni orang sebut jugak ondeh-ondeh. Ikutkan kuih ni memang paberet kami 3 beranak. Kalau amik adam kat sekolah agama mesti pesan beli kuih tu kat Taman Tun. Tapi kali ini kuihnya aku buat sendiri ahaks...boleh bubuh gula merah banyak2 n makan banyak2. Gigit2 pecah gula dalam mulut...yummy!!!`




Hehehe kalau sebut kuih Melaka mesti terbayang kaler nya yang hijau tapi kuih Melaka aku kalernya lain macam. Kepink-pink an. Pink lemau plak tu. Apapun kaler je lain tapi rasanya tetap sama seperti kuih Melaka tau. Nak buat camana...orang dah lama tak membuat kuih muih, main igt pewarna hijau tu ada je dalam peti ais. Time nak buat, tengok2 satu kaler pun tak ada...yang aku nampak air sirap hehehe. Hantam jerlah labu..sirappun siraplah...janji berwarna. Kuih Melaka ni senang je...aku buat tak de sukat-sukatnya. Sukat ikut suka hati aku je hehehe

Bahan-bahan:`
1 cawan tepung Pulut (ikut berapa banyak nak buat)
Tepung Gandum (1 atau 2 sudu)
Gula Merah/Gula Kabung (potong kecil`2)
kelapa parut
pewarna / air daun pandan

1. Masukkan tepung pulut, tepung gandum dan pewarna dalam mangkuk. Tuangkan air sikit2 n uli sehingga adunan tadi  tak melekat kat jari lagi. Jangan terjun banyak2 air...nanti dah terlembik dah tak dapat diselamatkan.
2. Tepung gandum terpulang nak campur atau tidak.`Fungsinya supaya kuih tu kalau makan takler liat sgt.`
2. Kemudian ambil adunan sikit-sikit buatkan bulat-bulat n lubangkan ditengah untuk memasukkan gula melaka. Lepas tu golek2kan balik supaya jadi bulat semula.
3. Sementara itu, panaskan air hingga mendidih. Masukkan kuih yang dibulatkan tadi dan angkat apabila kuih itu sudah terapung.
4. Golekkan kuih itu di atas kelapa parut yang telah dicampurkan dengan garam sedikit.
5. Pastu dah siap n ready untuk di ngap hehehe. Awas jangan makan tengah panas2 nanti ada yg melecur lidah.





No comments:

Post a Comment