Wednesday 5 June 2013

Siput Sedut Lagiiiiiii: Masak Oyster Sos

Salam semua. Time cuti-cuti ni banyak plak entri mengenai masakan aku buat. Ikutkan hari-hari aku uploadkan pic masakan kat FB...lepas tu akupun jadilah mangsa serangan komen-komen kawan yang pakat dengki belaka hehehe. Tak de yang membina, semuanya nak menyengat aku. Sebab tu dorang tak berani upload pic masakan masing2 sebab takut kena serangan mental macam aku hehehe. Kebetulan aku hari ini masak siput sedut lagi sebab ada balance dua bungkus hari tu. Kali ini aku masak Siput Sedut Masak Oyster Sos Mudah kata Goreng Bercili tapi taruk sos tiram je...saja2 je mengevougekan nama tu ahaks. Itupun setelah bermenung n berpikir lama2 nak masak apalah hari ini. Lepas je masak aku terus whatsapp pic siput sedut oyster sos ni pada en somi....dan dan tulah dia nak balik lunch kat rumah. Kan dh kukata...fanatik SIPUT SEDUT. Masaknya mudah n simple je...yang deranya nak memotong bontot siput tu je. Jenuh terpelanting sana sini bontot yg dh kena cantas. Tapi ada kawan aku sorang ni bagi petua yg macam tak boleh dipakai je hehehe..adakah dia kata siput ni elok direbus dulu untuk memudahkan masa memotong bontot siput. ermmm????? 


sapa-sapa nak mencuba masaknya begini ye makcik makcik (gaya cakap chef wan)
Bahan-bahannya
2 bungkus Siput sedut (jangan siput lain)
2 sudu Cili kering yang diblend 
1 biji Bawang besar 
4 ulas Bawang putih 
6 batang cili kerang yang dikerat dua je
sos tomato
sos tiram
kicap manis
daun kari dan garam

Siput sedut tu siap-siap potong dan basuhlah hingga bersihkan 
Bawang besar dan bawang putih dihiris halus-halus (aku masak semuanya guna bawang besar. sapa nak guna bawang merah biasa tu agak2lah berapa ek)
Panaskan minyak...tumiskan bawang2 yang dihiris tadi bersama daun kari dan cili kering batang.  Lagi banyak daun kari lagi beshhhh baunya.
Bila dah nampak agak garing n berbau...masukkan cili blend n kacau sampai cili tu garing
Lepas tu barulah masukkan cili sos (dlm 2 sudut besar ok kot), sos tiram dan kicap manis
kacau rata-rata dalam 2 minit ke...masukkan air sedikit. Lepas mengelegak barulah masukkan siput sedut tadi. 
Kacaulah siput sedut tu biar kuahnya rata dan tunggulah sampai masak.
Kalau tanak nampak kering sangat boleh tambah air. Biasanya masakan ini kuahnya sikit n nampak pekat2. ada orang masukkan tepung jagung.



Begitulah lebih kurang cara memasaknya ikut cara akulah...
selamat mencuba hehehe


No comments:

Post a Comment