Tuesday 4 June 2013

Jom Puteri2...kita berendam

Sejak keluar artikel tentang orang suka upload gambo makanan ni sakit mental, makin menjadi plak mental aku nak memasak n mengupload gambar huhuhu. Ada aku kesah..janji aku tak mengupload gambo yang bukan-bukan dan tak menganggu orang lain, tetapi sekadar mengusik hati kawan2 senda gurauan aku je ahaksss. Kawan2 suka mengomen masakan aku...apa yang penting aku terhibur dengan komen merapu dorang yang ceritanya dari darat jadi ke laut. Eh aku plak yang melalut kat sini... Time2 coti2 Malaysia nie mak akan bercuti di rumahku. So nak kata time mak datang aku terajin sangat taklah sbb dh memang rajin hahaha...cuma kenalah juga memikirkan makanan kesukaan emak aku. Kang dia tamau makan...sesak dada jugak aku. Sambil  mengadap paper budak2 ni. TING!!!!! dapat idea. Aku nak masak kuih yang mak aku suka ni. 



Inilah kuih buah gorah atau orang sebut puteri mandi jugak. Masa kecik2 dulu kuih nilah yang mak selalu buat dengan begitu beradun sekali. Berbagai bentuk dan lekuk. Berpinggan-pinggan emak kukus sebab nak kasi anaknya hadap satu pinggan sorang. Yang tamak tu siap sorok2 satu pinggan lagi hehehe (yg pasti itu bukan aku). Aku pun mencubalah membuat kuih tu kali ini....sekejap2 masuk bilik tanya emak ok tak macam ni, santannya, pekatnya...lama2 emak aku pun maleh nak melayan. BUAT LE KO CMANA2. keh keh keh....sifu penat nak menjawab ler tu. Ahakssss. So beginilah resepi kuih gorah ikut suka hati aku hehehe. 

Bahan-bahannya:
1 cawan Tepung pulut kut (buhlah ikut banyak mana nak buat)
1 mangkuk santan
sesudu besar tepung gandum
gula merah atau gula kabung
pewarna / daun pandan
Secubit garam

1. Bancuh tepung pulut dengan air dan masukkan pewarna (kalu nak warnalah). Uli hingga tak melekat kat jari (nak bancuh dengan santan pun boleh)
2. Buatkan bulat2 macam buat kuih melaka tu dan isi inti ditengah2nya.
3. susunkan adunan yang telah dibulat2kan itu dalam loyang hingga penuh
4. Panaskan pengukus dan sebelum masukkan loyang taburkan gula di dalam loyang.
5. Lepas tu, tuangkan santan yang dibancuh dgn sedikit garam ke dalam loyang tadi
6. Santan tadi perlu dibancuh dengan tepung gandum untuk memekatkanya (kalau nak pekat lagi tambah tepung gandum lagi) sbb ada orang suka pekat n ada yang suka cair.
7. Kukus dalam 10 minit je...pastu sejukkan barulah boleh makan.





No comments:

Post a Comment