Saturday 27 July 2013

Bubur Candil: Pembuka Selera

Minggu ni cuti 3 hari...kesempatan ini aku gunakan untuk mengemaskan rumah aku yang umpama tongkang pecah dan diibaratkan rumah sewaan bangla. Kain-kain pun dah menggunung tinggi sampai tak muat bakul bagaikan gunung berapi melimpahkan laharnya  hehehe. Punyalah teruk. Time begini-beginilah aku dapat bersantai dengan tenang mengadap laptop bagi menyiapkan kerja2 sekolah yang perlu diselesaikan. Sambil menyelam sambil minum air (mmm batal plak puasa aku hehehe), sambil itulah aku menyelak2 website mencari sesuatu yang dapat aku buat untuk berbuka nanti. Kepingin nak makan yang manis-manis sikit sebab dalam stok dah ada karipap yang aku sengaja buat banyak untuk aku simpan. So tak pikir panjang aku terus buka "Buku Resepi FB". Dah lama aku tak tengok apa resepi baru yang ada kat sini. Sekali nampaklah gambar bubur yang berwarna-warni membuat aku tertarik nak cuba. Itulah bubur candil...

bubur candil yang dah aku makeover
Ikutkan resepi asal bubur candil ni hanya menggunakan butiran tepung pulut yang berwarna-warni campur sagu je. Memandangkan akupun malas nak menggentelnya tepung pulut tu banyak2 dan sagupun tak ada, akupun redahlah campurkan dengan jagung dalam tin. Tu yang nampak kombinasi warna hijau dan kuning...mmmm cantiklah plak hehehe. Nak buat bubur ni memang senang...macam yang aku copy paste ni.

Tpg pulut letak garam bancuh dgn air..uli sampai tk lekat di tgn. 
Bagi kan 2/3 warna,.pastu buat bulat2. 
Jerang air. Setelah menidih masukan tpg pulut tu
bila dh timbul angkat letakkan dlm air sejuk supaya tk melekat. 
pastu jerang air lg msk sagu hingga menjadi jernih
(yang kat sinilah aku gantikan dengan memasukkan biji2 jagung dalam tin)
letak gula dan daun pandan
setelah tu masukan santan dan tepung pulut td.. Dh menidih mati kn api..siap..

gambar bubur candil yang asal




No comments:

Post a Comment